Bezsenność, brak snu – jak wpływają na Twoje serce?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Wprowadzenie kodu

Zapoznanie się z treścią regulaminów

Proszę o zapoznanie się z treścią regulaminów, znajdujących się poniżej

REGULAMIN PORTALU TELEMEDYCZNEGO „MEDIVIO” DLA LEKARZY Przejdź do warunków współpracy

WARUNKI WSPÓŁPRACY

Uzupełnianie danych osobowych

Proszę o uzupełnienie swoich danych osobowych

Uzupełnianie danych do listu przewozowego

Proszę o uzupełnienie danych potrzebnych dla kuriera

Drukowanie umowy

Wszystkie pola zostały poprawnie uzupełnione, można drukować gotową umowę
Uwaga! Drukowany dokument zawiera dwie kopie umowy,
proszę nie zapomnieć o podpisaniu każdej z nich. Kurier pojawi się w następnym dniu roboczym w godzinach 10-13
Syndrom wypalenia terapeutycznego
19 maja 2017
nadwaga
Nadwaga, a choroby układu krążenia
6 czerwca 2017
Pokaż wszystko

Bezsenność, brak snu – jak to wpływa na Twoje serce?

bezsenność

Sen jest jednym z podstawowych czynników wpływających na zdrowie całego organizmu. Niestety fakt ten jest często lekceważony i ignorowany – coraz szybsze tempo życia sprawia, że nasz sen bywa niespokojny i krótki. Konsekwencje związane z bezsennością czy brakiem snu mogą się jednak odbić negatywnie na odpowiednim funkcjonowaniu serca.

CO SIĘ DZIEJE Z SERCEM PODCZAS SNU?

Sen jest stanem odpoczynku dla całego ciała. Dochodzi wówczas do zminimalizowania większości procesów w organizmie, w tym również do spowolnienia bicia serca. Rytm serca podczas snu reguluje się  – w tym czasie serce zaczyna bić około 50 razy na minutę. Sen to niemal jedyny moment w ciągu doby, kiedy serce może zwolnić i odpocząć – jest to również czas, w którym dochodzi do naprawy ewentualnych uszkodzeń naczyń krwionośnych.

NIEBEZPIECZNY WPŁYW ZABURZEŃ SNU NA ZDROWIE SERCA

Naukowcy wielokrotnie badali jaki wpływ na serce i układ krążenia może mieć niewystarczająca dawka snu lub jego poważne i przewlekłe zakłócenie. Większość wyników wskazywała, że największe problemy związane z prawidłowym snem mają bezpośredni wpływ na odpowiednią regulację ciśnienia, szczególnie w fazach tzw. głębokiego snu. Problemy związane z tym aspektem życia sprawiają, że ciało nie ma czasu na wyregulowanie ciśnienia krwi, co prowadzi do osłabienia lub uszkodzenia naczyń krwionośnych.

Zwiększone ciśnienie w porze nocnej nie pozostaje bez wpływu na pojawienie się nadciśnienia w ciągu dnia. Tak utrzymujący się stan może doprowadzić do przerostu lewej komory serca, który często przyczynia się do poważnych powikłań zdrowotnych, w tym nawet udaru czy choroby wieńcowej.

Brak snu, czyli odpowiedniego wypoczynku, powoduje zwiększenie się ciśnienia krwi, a tym samym odczuwalny jest dużo większy stres. Z kolei zwiększone stany stresowe powodują nadciśnienie. Powstaje swego rodzaju „błędne koło” – szczególnie niebezpieczne jeżeli ma charakter długotrwały.

Warto jest to mieć szczególnie na uwadze, ponieważ śpiąc mniej niż 5 godzin na dobę, ryzyko nadciśnienia zwiększa się nawet o 500 razy!

Warto wiedzieć: niedobory snu w młodym wieku mogą przyczynić się do problemów z nadciśnieniem w dorosłym życiu.

Problemy ze snem prowadzą również do powstawania związków chemicznych, które mogą być przyczyną zachorowalności na miażdżycę, powstającą w wyniku nagromadzania się cholesterolu w błonach wewnętrznych tętnic. Jej następstwem mogą być stany niedokrwienne mózgu, pęknięcia naczyń, udary, tętniaki, jak również zawał serca.

ZABURZENIA PRACY SERCA PRZYCZYNĄ BEZSENNOŚCI

Istnieje jeszcze drugi aspekt związany z brakiem snu. W tym przypadku niemożność wyspania się może być spowodowane już istniejącymi nieprawidłowościami, wynikającymi z nieodpowiedniej pracy układu krwionośnego czy samego serca. Najczęściej spotykane przyczyny spowodowane są nadciśnieniem, które może powodować u chorego złe samopoczucie uniemożliwiające zaśnięcie. Pojawiają się także nawracające bóle czy zawroty głowy.

Warto wiedzieć: im dłużej występuje bezsenność, tym trudniej jest leczyć nadciśnienie tętnicze.

ZDROWY SEN, CZYLI JAKI?

Optymalna długość snu powinna wynosić od 7-9 godzin na dobę.  Wszystkie wartości poniżej 6 godzin generują poważne ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Jeżeli pojawiają się problemy z zaśnięciem, dobrze jest nie ignorować ich, tylko położyć się nieco wcześniej. W tym czasie zalecane jest głębokie, regularne oddychanie, które dostarczy dużą dawkę tlenu do krwi, który w naturalny sposób obniży ciśnienie powstające w naczyniach krwionośnych. Jednocześnie organizm zostanie stopniowo wprowadzony w stan relaksu i odprężenia, co… znacznie ułatwi zaśnięcie!

Jeśli jednak relaks przed snem nie daje efektów, można sięgać po napary z melatoniny (występuje również w postaci syropów lub tabletek). W bardzo poważnych przypadkach zaleca się kontakt z lekarzem, który przepisze odpowiednie leki. Długotrwałe ignorowanie problemów ze snem, może zniszczyć serce i doprowadzić do szeregu chorób z nim związanych. Z pewnością nie należy lekceważyć żadnych problemów w tym aspekcie naszego życia.

Warto wiedzieć: Korzystanie z aplikacji Medivio to nie tylko możliwość szybkiej konsultacji z lekarzem, ale także dostęp do materiałów edukacyjnych przygotowanych dla pacjentów. 

PLATFORMA TELEMEDYCZNA  MEDIVIO

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

ok, rozumiem